28-09-2009

Rosj Hasjana en Jom Kippoer



Vandaag is het Jom Kippoer, dag van inkeer en gebed. Gebed om verzoening en inkeer: heb ik mijn geloften gehouden? Sta ik in het krijt bij mijn medemens?
De tien ontzagwekkende dagen zijn ingegaan met Rosj Hasjana, de viering van de schepping van de mens en het nieuwe jaar. Op bijgaande foto ziet u een ceremonie van het Tasjilech gebed. Traditioneel wordt dit uitgesproken bij stromend water, onze zonden worden afgewassen, verdwijnen in de oneindige zee van Gods genade.
Prachtig dat we als mens steeds opnieuw mogen beginnnen.
De granaatappel staat voor overvloed. Joden wensen elkaar een overvloed van gezondheid en geluk, evenzoveel als er zaadjes zijn in de granaatappel.
Binnenkort wordt een begin gemaakt met het bouwen van de loofhut. Ps. 27 vers 5: hij laat mij schuilen in een loofhut. Ons onderdak op aarde is tijdelijk. We zijn afhankelijk van de Eeuwige, het leven is niet maakbaar. Waar kun je dat beter ervaren dan in een fragiel bouwsel?
Intussen roept Baruch Mazal op om op de Westbank een zo blijvend mogelijke tent op te richten als protest tot de oproep tot een bevriezing van de bouw van de settlements. Een mooi en inspirerend religieus gebruik wordt misbruikt in de politieke realiteit van het land.

Geen opmerkingen: