15-09-2009

Micha 6 vers 8


Wat vraagt de Ene
anders van je
dan recht doen, vriendschap liefhebben
en ootmoedig wandelen met je God?

Ja, hoe anders is de Ene dan wij denken.
Wij denken in dogma’s, in tegenstellingen, maar eigenlijk is de goede boodschap zo eenvoudig. Wij hoeven als mensen niet meer te doen dan gerechtigheid, naastenliefde en nederigheid te betonen.
Dit was al heel vroeg in mijn christenleven een persoonlijke boodschap van God.
Meer wordt er niet gevraagd van mensen. Nu, wonend te midden van de moslim gelovigen wordt het mij weer duidelijk: dit is de boodschap die ons bijeen brengt en niet verscheurt. Dit is de boodschap die vrede brengt. Deze boodschap hoor ik van vredelievende mensen aan beide zijden van de muur.
Als wij gerechtigheid doen en barmhartigheid dan hoeven we geen muren te bouwen om onszelf te beschermen.

Wee
wie huis aan huis laten raken,
veld tot veld laten naderen,-
totdat er geen plaats meer is
en gij alléén
gezeten zijt in de ruimte van het land!
Jesaja 5:8

Woorden die diep het hart raken van Palestijnse gelovigen. Een moslim is hij die de grootheid van God erkent en zijn leven in geloof aan God onderwerpt, heb ik mij laten vertellen. Een Christen is hij die in het voetspoor van Jezus wandelt. Een Jood houdt zich aan de geboden van de Ene.
Het moet dus zeer wel mogelijk zijn om samen in vrede te leven in dit land van deze drie geloven in vertrouwen dat onze naaste ons heil zoekt en wij ons zo samen aan de Ene onderwerpen.

Geen opmerkingen: