31-10-2009

Ma'asalame


Mijn termijn als vrijwilliger zit er op.Vele ontmoetingen en ervaringen heb ik met u als lezers kunnen delen. Het was belangrijk voor mij om dat te kunnen doen, omdat ik niet als individu ben gegaan, maar als lid van een kerk en een gemeenschap. Ik wil jullie als lezers hartelijk danken voor het meeleven en voor het (kritisch) meedenken.
Terug in Nederland ben ik bereid om in diverse verbanden mijn ervaringen hier te kunnen delen. Dat is een verlengde mijn verblijf hier.
Ik weet zeker dat enkele van mijn beschouwingen vragen hebben opgeroepen en hoewel ik de vragen zeker niet allen zal kunnen beantwoorden kan ik misschien een nader beeld geven van het leven in de West Bank onder de bezetting en de inspanningen die hier ter plekke worden geleverd om met elkaar, Israëli’s en Palestijnen, te komen tot een einde van deze situatie. Doelstelling is gerechtigheid, zelfbeschikking en rechtvaardige grenzen met voldoende middelen voor bestaan.
Het eerste woord dat iedereen tot mij sprak was welkom, nu bij vertrek wordt mij gevraagd of ik weer terugkom. Wie weet, ik heb mij zeker welkom gevoeld.
Het is belangrijk voor mensen te weten dat de wereld niet de andere kant opkijkt, dat we niet geld pompen in een economie die het prima zelf kan als er maar geen water zou zijn gestolen, als er maar toegang zou zijn tot hun land, als er maar geen checkpoints waren als er maar vrij verkeer van mensen, goederen en diensten zou zijn. Geweld als officieel middel tot verzet is door Palestijnse leiders afgezworen, de muur is niet nodig en niet nuttig. Het resultaat van vele jaren onderhandelingen ligt klaar om te worden geïmplementeerd. Nu de wil nog om het te doen.
Mocht u met mij handen en voeten willen geven aan onze goede wensen beveel ik een gift aan ten behoeve de reparatie van het dak van het Media Center in Tel Rumeida, zie blog 26 oktober. Eind november hoop ik de gift over te maken.
Rek nr. 51 66 19 829 tnv K. Minzinga te Ulvenhout.
Ma’asalame, vrede zij met u, tot ziens.